Thursday, September 29, 2011

KAWAN @ SAHABAT - Ungkapan Yg Berbeza Tp Mengandungi Makna Yg Sama




1) kawan tu bkn mcm main FUTSAL.
   Mula-mula kejar.. dah dapat sepak...

2) kawan tu bkn mcm main SKATE.
   Mula-mula gosok..lepas tu pijak....

3) kawan tu bkn mcm main RAGBI.
   Mula-mula tangkap.. dah dapat tendang.

4) kawan tu bknnya mcm PAMPERS...
   dah pakai, buang..

5) kawan tu bknnya mcm BARANG KEMAS.
   Waktu baru beli pakai. Dah sengkek gadai.

6) kawan tu bkn mcm PELANGI. Hari cerah
   takde..hujan gerimis baru muncul..

7) kawan tu bkn mcm KERETA.
   Rosak skit,jual.. ambik kereta baru..

8) kawan tu bkn mcm CHIPSMORE..
   kejap ade kejap takde..

9) kawan tu bkn mcm BANK.
   Bila dah takde duit,pegi kat sana ambik.

10) lagi.....kawan tu mcm ape ye ??? ?
 Haa..kawan tu mcm  AWAK LA. .

bila saya hantar msg, awak akan baca msg saya dgn teliti sampai habis....dan tersenyum2...

Walau ape pun tanggapan org tentang kawan..
 Bagi saya, kawan tu penting.

Seorang kawan takkan biarkan kawan dia menangis, sedih, berduka dan sebagainya..

Kawan yg sejati adalah seorang kawan yang dapat diajak duduk dan berbincang tentang pelbagai perkara.

Yang penting, seorang kawan akan sentiasa menghadiahkan senyuman kpd kawan-kawannya dan tidak akan pernah melaga2kan kawan-kawan..seorang kawan juga akan menutup mata dgn kelemahan @ kekurangan kawannya, bukan mengutuk @ mengata @ menjaja kekurangan itu kpd org lain..seorang kawan juga tidak akan pernah ada niat utk memutuskan perhubungan dgn kawannya apatah lagi menzahirkan utk memutuskan perhubungan dan menjadikan kawan sebagai musuh (itu sbnarnya lawan)..kalo x nak berkawan, awal2 lagi jgn cari kawan, lebih baik dok sorang2 sejak mula2 lagi..tp siapa dpt melawan takdir n kehendak Allah SWT..seseorang mukmin itu bersaudara antara satu sama lain..di dlm kubur nanti, malaikat akan bertanya tentang hubungan kita dgn saudara kita so, bila kita dah memutuskan perhubungan dgn kawan @ saudara seislam kita, apa yg kita nak jawab kat malaikat nnt??? (FIKIR2 DAN RENUNG2KAN) 
kalo kawan x dianggap penting, lebih baik hidup sorang2 kat dalam hutan or gua..orang yg menganggap kawan tidak penting adalah orang yang paling bodoh di dunia..

kata-kata orang bijak pandai : sebelum kita menilai kebaikan dan keburukan kawan @ org sekeliling, adalah lebih baik kita menilai kebaikan n keburukan diri sendiri dulu..orang yg x berbuat baik sesama kawan @ saudara tidak berhak utk menilai kebaikan @ keburukan seseorg kawan..padang cermin dan nilai diri sendiri dulu baru bleh kata kat org mcm2..
Iman, Maruah n Ketaqwaan seseorang hanya berhak dinilai oleh Allah SWT..siapa kita utk menilai Iman seseorang, Maruah seseorang dan Ketaqwaan seseorang???? (RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL)..

SAHABAT SEJATI IALAH ORG YG BERKATA BENAR, BUKAN YANG MEMBENARKAN KATA-KATA ANDA!!!!